11232-_MG_6502

Doel van het spel

Shufflen doe je met speelschijven of pucks. Door die behendig en slim over het speelbord te schuiven, scoor je punten. Het doel is om je eigen pucks zo ver mogelijk tegen het einde van het Shuffleboard te schuiven en je tegenspeler net dát te verhinderen, door zijn speelschijven weg te kaatsen of je eigen pucks in de weg te leggen.

Spelverloop

Shufflen doe je in principe met twee spelers. Elke speler krijgt vier pucks.

Om uit te maken wie er mag beginnen, schuift elke speler één puck naar het andere eind van de tafel. De speler wiens puck het verst ligt, mag als eerste starten.

Beide spelers nemen hun puck terug, daarna begint het spel.

De eerste speler schuift een schijf richting het ‘scoring end’, daarna zijn tegenstander. Ze wisselen af, tot alle schijven op zijn. Beide spelers proberen daarbij hun eigen pucks zo goed mogelijk te positioneren en die van de ander uit stelling te brengen.

Het speelvlak is opgedeeld in drie zones, die meer of minder punten kunnen opleveren. Een puck die door te hard schuiven te ver gaat en van het speelbord valt, is – net als een bowlingbal die in de zijgoot verzeilt – ‘verloren’ voor die ronde.

De speler die de ronde wint, begint als eerste in de volgende ronde. Wie het eerst vijftien punten behaalt, wint de set.

De winnaar van die set, start als eerste de volgende set.

Wie als eerste drie sets wint, wint het spel en zegeviert.

 

Shuffle!

Puntentelling

De speler wiens puck het dichtst bij het ‘scoring end’ ligt, wint de ronde. Alleen die winnende speler krijgt punten. Daarbij geldt dat:

  • je alleen punten krijgt voor pucks die verder liggen dan die van je tegenspeler;
  • je alleen punten verdient met de pucks die over de middellijn liggen;
  • een puck volledig over de lijn moet liggen opdat hij zou tellen voor die hoogste waarde – ligt hij op de lijn, dan geldt de laagste waarde van de twee zones;
  • een ‘hanger’ – dat is een puck die over het uiteinde van de tafel (‘scoring end’) helt – geldt  voor een extra punt

In het voorbeeld hiernaast krijgt blauw geen punten, want rood ligt het verst naar het ‘scoring end’. Rood wint. En de rode pucks leveren hier zeven punten op:

3+1 (hanger)

2

1